Що собою являє комунікативний підхід при вивченні англійської мови?

Зміни в освіті вплинули і на викладання такого важливого на сьогодні предмету, як англійська мова. Мене завжди хвилювало питання, чому учні наших шкіл, вивчаючи мову протягом одинадцяти років, не володіють нею на потрібному для спілкування рівні. Відповідь на це запитання знайшлася. Ми протягом усіх років навчання дитини в школі використовуємо не правильний, застарілий підхід при навчанні англійській мові. Добре, що з 2018 року цей підхід абсолютно має бути змінено на комунікативний.

Комунікативна методика вивчення англійської мови полягає в тому, щоб навчити учнів вільно спілкуватися. З усіх чотирьох видів діяльності, серед яких письмо, читання, аудіювання та говоріння при комунікативному підході найбільше приділяється уваги говорінню та читанню. Тепер під час уроку ми не вивчаємо дуже складних граматичних конструкцій чи важкої лексики.

Хочеться сказати, що люди, які мають великий словниковий запас та можуть прочитати і зрозуміти статті на професійні теми,нажаль, не можуть вільно обговорювати прочитане, та і взагалі, говорити їм варте неймовірних зусиль.

Саме комунікативний підхід у вивченні іноземної мови дозволяє не боятися спілкування. Відомо, що якщо людина знає близько 500-1000 слів іноземною мовою та в її багажі є вивчені мовні та граматичні структури та кліше, то вона легко зможе спілкуватися за кордоном.

На даний момент у світі існує усього декілька провідних інститутів, які займаються розробками методик викладання англійської мови для дітей та дорослих і, якщо не брати до уваги міжнародний тест на рівень володіння англійською мовою, то залишаються тільки Кембриджський та Оксфордський університети, які конкурують між собою, тому їхні розробки без усяких сумнівів найякісніші, що існують у світі на даний момент. Я впевнена, що батьки, які підтримують вчителя, обираючи підручники, розроблені цими університетами для України, справді розуміють важливість знання англійської мови їхніми дітьми у майбутньому.

В основу Оксфордського та кембриджського підходів до англійської мови покладена комунікативна методика, поєднана з деякими традиційними методиками викладання. Таке вивчення іноземної мови передбачає створення мовного середовища під час уроку та занурення учня в англійську, тобто використання української мови зводиться до мінімуму.

Основною метою комунікативної методики є навчити учня спочатку вільно розмовляти англійською мовою, а потім вже і думати на ній.

Дуже важливим моментом є і те, що при вивченні іноземної мови за українськими підручниками, учням пропонується виконувати дуже багато, так званих механічних вправ, які повністю відсутні при комунікативному підході. Широко використовуються ігрові ситуації, робота в парах та групах, є цікаві завдання на пошук помилок, порівняння, які дають змогу розвивати не тільки пам’ять, а й логіку, вчитися аналітично та образно мислити.

В підручниках з англійської мови ми не зустрінемо завдань чи пояснень українською, що лякає багатьох батьків, які не знайомі з комунікативною методикою. Це лякає батьків і вони завчасно ставлять клеймо ВАЖКО на цей предмет, передаючи свій страх і впевненість в те, що іноземну мову вивчити не можливо, передаючи цю впевненість своїм дітям. Я раджу батькам підтримати цікавість дітей, дозволити дітям показати та навіть навчити Вас тому, що вони пройшли під час уроку, а не лякатись та відмахуватись. Ваша зацікавленість розпалює та підтримує інтерес дитини до вивчення нових слів та фраз. Нажаль є категорія учнів, які втрачають мотивацію до вивчення англійської мови через не вірне ставлення батьків.

Так як учні нашого закладу навчаються переважно за підручниками Кембриджського чи Оксфордського університетів, хочу пояснити батькам, як проходить урок. Під час кожного уроку учні покращують та розвивають свої вміння розмовляти англійською та вивчають певні граматичні конструкції, виконують письмові завдання, пов’язані з розмовною темою уроку, учні працюють в парах та групах, виконуючи завдання по темі, часто завданням учнів є скласти та проговорити діалог. Вчитель обов’язково дає учням прослухати аудіо, а також відводиться час на повторення вивченого на попередніх уроках матеріалу. Під час уроку учні виконують різноманітні вправи на покращення вимови. Частиною уроку є і читання тексту та робота з текстом. Учням пропонуються цікаві завдання, які дають змогу краще зрозуміти прочитане, не перекладаючи текст українською. Такі вправи зацікавлюють учнів та спонукають ще раз прочитати або переглянути текст. Урок проходить динамічно, вчитель крок за кроком підводить учнів до того, щоб вони могли попрактикуватися, використовуючи та закріплюючи нові знання.

Отже, підсумовуючи сказане, хочеться наголосити, що підручники, за якими мають змогу сьогодні навчатися учні нашого Путрівського НВК та які складені за найновітнішими британськими методиками дають можливість не тільки отримати якісні знання з англійської мови а й розвивають особистість, приймаючи участь у формуванні її світогляду та системи цінностей, сприяють розвитку мислення. За допомогою комунікативного підходу, який використовується британськими підручниками, учні в рівній мірі навчаються як говорінню та сприйняттю інформації на слух так і читанню та письму. Для отримання високих навчальних досягнень в нашому закладі створені усі необхідні умови. В класах встановлене найновіше обладнання: проектори та інтерактивні дошки, що дає змогу учням переглядати навчальне відео, презентації, а вчителю – в повній мірі використовувати інтерактивні ресурси та новітні технології. Усе це сприяє тому, щоб наші учні здобули усі необхідні вміння та навички, які знадобляться їм у сучасному дорослому житті. А вчителі та батьки – пишатимуться ними.

Статтю підготувала вчитель англійської мови Путрівського НВК ЗОШ І-ІІІ ст. Аза Ольга Олександрівна.